Τρίτη, 28 Απριλίου 2015 16:14

Χρήσιμες πληροφορίες για το φυλλικό οξύ

Γράφτηκε από την
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(3 ψήφοι)

Το φυλλικό οξύ είναι μέλος του συμπλέγματος των βιταμινών Β

Τα φολικά ή φολάτες είναι ομάδα ενώσεων σχετιζόμενων με το φυλλικό οξύ που εμφανίζονται στις ροφές μόνον και από τις οποίες ορισμένες από αυτές έχουν βιταμινική δραστικότητα. 

Το φολινικό οξύ είναι ενεργός μορφή του φυλλικού οξέος που παράγεται κάτω από την επίδραση της βιταμίνης C.

Το φυλλικό οξύ ή φολασίνη ή φολικό οξύ είναι υδατοδιαλυτή βιταμίνη μέλος του συμπλέγματος των βιταμινών Β. Είναι γνωστή σαν βιταμίνη Bc, βιταμίνη Μ, πτεροϋλογλουταμινικό οξύ, PGA, παράγοντας γαλακτοβακίλλου του συκωτιού,

Είναι αντιαναιμική βιταμίνη και κιτρινοπορτοκαλιά σκόνη.. Απομονώθηκε αρχικά από το συκώτι και βρέθηκε ότι είναι παράγοντας ανάπτυξης για τα βακτηρίδια. Θεραπεύει την αναιμία της εγκυμοσύνης. Δραστική μορφή είναι το φολινικό οξύ που παράγεται από το φυλλικό οξύ με τη βοήθεια της βιταμίνης C στο ήπαρ.


Οι λειτουργίες του φυλλικού οξέος

  • Χρειάζεται για το μεταβολισμό των RNA και DNA κατά τη σύνθεση των πρωτεϊνών στα κύτταρα του σώματος.
  • Στο σχηματισμό του αίματος
  • Στη μεταβίβαση του γενετικού κώδικα
  • Οικοδομεί την αντίσταση του οργανισμού κατά των μολύνσεων στα νεογένητα και τα νήπια.

Καλύτερες πηγές φυλλικού οξέος από τις τροφές (σε μγρ ανά 100 γραμμάρια)

  • Ξηρά μαγιά μπύρας 2400
  • Αλεύρι σόγιας 430
  • Σπόροι σιταριού 310
  • Πίτουρο σιταριού 260
  • Καρύδια 110
  • Συκώτι χοιρινού 110
  • Πράσινα λαχανικά 90
  • Μη αποφλοιωμένα δημητριακά 80
  • Όσπρια και σπόρια 80
  • Νεφρά χοιρινού 42
  • Πιτυρούχο ψωμί ολικής αλέσεως 39
  • Εσπεριδοειδή 37
  • Αυγά 30
  • Σκούρο ρύζι 29

Συμπτώματα έλλειψης φυλλικού οξέος

  • Αδυναμία
  • Κόπωση
  • Δύσπνοια
  • Ευερεθιστότητα
  • Αϋπνία
  • Αμνησία
  • Διανοητική σύγχυση

Συμπτώματα υπερβολικής πρόσληψης της φυλλικού οξέος

Πάνω από 15 χλγρ ημερησίως

  • Απώλεια όρεξης
  • Ναυτία
  • Παχυσαρκία
  • Διάταση και φούσκωμα της κοιλιάς
  • Διαταραχές του ύπνου
  • Δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα με χαμηλότερες προσλήψεις.

Έλλειψη φυλλικού οξέος

Αιτίες της έλλειψης φυλλικού οξέος

  • Εγκυμοσύνη
  • Αντισυλληπτικό χάπι
  • Προχωρημένη ηλικία
  • Πολλά φάρμακα
  • Συνέπειες έλλειψης φυλλικού οξέος

Συνέπειες της έλλειψης του φυλλικού οξέος

  • Πιθανή δισχιδής σπονδυλική στήλη (δισχιδής ράχη)
  • Πρόωρος τοκετός
  • Τοξαιμία κατά την κύηση
  • Πρόωρος διαχωρισμός του πλακούντα
  • Αποβολή συνήθης

Θεραπευτικές χρήσεις του φυλλικού οξέος

  • Πρόληψη των συνεπειών της έλλειψης
  • Μεγαλοβλαστική αναιμία
  • Σχιζοφρένεια
  • Διανοητική υποβάθμιση
  • Ψυχώσεις
  • Ασθένειες δυσαπορρόφησης (π.χ. sprue)

Συνιστώμενες ημερήσιες προσλήψεις φυλλικού οξέος: 400 μγρ τουλάχιστον

Το φυλλικό είναι μια πολύ σημαντική βιταμίνη του συμπλέγματος Β, και τα χαμηλά επίπεδα εμπλέκονται σε ορισμένες καρκινογόνες διαδικασίες. Εάν οι περισσότεροι άνθρωποι μπορούν να συμπληρώσουν τους πρόσληψη φυλλικού οξέος από τα φρούτα και τα όσπρια θα ήταν το ιδανικό.  Αυτά τα τρόφιμα έχουν ιδιότητες που καταπολεμούν τον καρκίνο και μπορούν να βοηθήσουν στην προστασία από άλλες χρόνιες παθήσεις.

Το φυλλικό οξύ έχει βρεθεί ότι ενισχύει την ανδρική γονιμότητα, την αγγειακή λειτουργία και κάνει πρόληψη στον καρκίνο. 

Για τις γυναίκες με υψηλό κίνδυνο ανωμαλιών του νευρικού σωλήνα για τα νεογνά η συνιστώμενη δοσολογία είναι 4-5 mg ανά ημέρα. Αν και υπάρχει διαφωνία για το χρονικό διάστημα που πρέπει να παίρνει η εγκυμονούσα το φυλλικό οξύ θα λέγαμε ότι τα συμπληρώματα φυλλικού οξέος θα πρέπει να ξεκινήσουν κατά το σχεδιασμό της εγκυμοσύνης και να λαμβάνονται μέχρι το τέλος της εγκυμοσύνης.

Να παίρνετε συχνά φυλλικό οξύ

Οι μορφές μεθυλο-τετραϋδροφολικού οξέος (φυσική μορφή της βιταμίνης στα τρόφιμα και η κύρια μορφή που κυκλοφορεί στο σώμα) να προτιμούνται. Το 86% του συνθετικού φυλλικού οξέος στην ηπατική πυλαία φλέβα (η οποία μεταφέρει το αίμα από το έντερο στο ήπαρ) παραμένει μη μεταβολισμένη, ενώ το σύνολο σχεδόν του φυσικού φυλλικού οξέος μετατρέπεται και μεταβολίζεται σωστά.

Διαβάστε, επίσης,

Υγεία του νευρικού συστήματος

Τι πρέπει να προσέχουν οι χορτοφάγοι

Υγεία της καρδιάς

Τι είναι ο καρκίνος;

Πλήρης βιοχημικός έλεγχος αίματος

Φυλλικό οξύ

Εργαστηριακές εξετάσεις για την αναιμία

Το μυστικό για τη διατροφή στην εγκυμοσύνη

Αν έχετε πιει πολύ και ξυπνάτε χάλια

Εμπλουτισμένο ψωμί

Πώς παράγεται το αίμα

Βιταμίνες για τον καρκίνο παχέος εντέρου

Διάγνωση της ανεπάρκειας της βιταμίνης Β12

Οι απαραίτητες βιταμίνες για όσους πίνουν αλκοόλ

Μήπως σας πέφτουν τα μαλλιά;

Μεθοτρεξάτη

Ουσίες που εξουδετερώνουν τις βιταμίνες

Τροφές που μας κάνουν ευτυχισμένους

Σύμπλεγμα βιταμινών Β

www.emedi.gr

Διαβάστηκε 968 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Τρίτη, 28 Απριλίου 2015 20:54
Σαββούλα Μάλλιου Κριαρά

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Our website is protected by DMC Firewall!