Τετάρτη, 15 Ιουνίου 2016 11:02

Χρήσιμες πληροφορίες για το χρώμιο

Γράφτηκε από την
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(1 Ψήφος)

Το χρώμιο είναι πολύ χρήσιμο για την υγεία μας

Το χρώμιο έχει χημικό σύμβολο Cr και ατομικό βάρος 52,0.

Είναι βασικό ιχνοστοιχείο και για τα ζώα και για τον άνθρωπο.

Υπάρχει σε πολλές μορφές, αλλά το τρισθενές χρώμιο είναι το μόνο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί από το σώμα μας.


Περιεχόμενο σώματος σε χρώμιο

Το περιεχόμενο σε ενήλικα άτομα είναι μεταξύ 5,2 και 10,4 χλγρ, αλλά υπάρχουν γεωγραφικές διακυμάνσεις. Οι Ευρωπαίοι και οι Νοτιο-Αμερικανοί περιέχουν 6 χλγρ. Οι ιθαγενείς της Αφρικής 7,45 χλγρ. Οι κάτοικοι της Άπω Ανατολής 12,5 χλγρ.

Οι περιπτώσεις καρδιοπαθειών και διαβήτη μειώνονται όταν έχουμε αυξημένα επίπεδα χρωμίου. Τα επίπεδα χρωμίου υποχωρούν με την ηλικία.

Συνήθως, το ολικό χρώμιο είναι 5 χλγρ. Τα 2 χλγρ εμφανίζονται στο δέρμα, τα 1, 2 χλγρ στα οστά, τα 0,9 χλγρ στους μυς και τα 0,3 χλγρ στα λίπη.

Η απορρόφηση από την τροφή είναι πολύ φτωχή και κυμαίνεται από 3-10%. Μόνο το 1% του προστιθέμενου χρωμίου, σαν άλατα, απορροφάται.

Όταν ενσωματωθεί σε μαγιά η απορρόφηση χρωμίου αυξάνεται σε ποσοστό 10-25%.

Η απέκκριση γίνεται από τα κόπρανα και τα ούρα και χάνονται μέχρι 10 μγρ την ημέρα.


Τα συμπληρώματα χρωμίου (σε μγρ ανά 100 μγρ)

Τριχλωριούχο χρώμιο ή χρωμικό χλωρίδιο (32,8), οξεικό χρώμιο (22,7), χρώμιο χηλωμένο με αμινοξύ (2).

Η μαγιά είναι εξαιρετικό συμπλήρωμα γιατί περιέχει χρώμιο σε μορφή GTF-Glucose tolerance factor chromium που είναι 50 φορές αποτελεσματικότερος από άλλες μορφές χρωμίου και απορροφάται 20 φορές πιο εύκολα. Ο GTF από τη μαγιά είναι 10 φορές πιο αποτελεσματικός από το χρώμιο σε τροφές, όπως το συκώτι, οι σπόροι σιταριού και τα θαλασσινά.


Οι καλύτερες πηγές χρωμίου από τις τροφές (σε μγρ ανά 100 γρ)

  • Κρόκος αυγού 183
  • Μελάσα 121
  • Ξηρή μαγιά μπύρας 117
  • Μοσχάρι 57
  • Σκληρά τυριά 56
  • Συκώτι 55
  • Χυμοί φρούτων 47
  • Ψωμί ολικής αλέσεως 42
  • Πίτουρο 38
  • Αλκοολούχα ποτά 30
  • Δημητριακά 30
  • Μέλι 29
  • Σπόροι σταριού 23
  • Λαχανικά 21
  • Φρούτα 10

Διαιτητική έλλειψη χρωμίου

Υπάρχουν τροφές που είναι φτωχές σε χρώμιο, όπως το λευκό αλεύρι, τα όστρακα, τα ψάρια, τα πουλερικά, τα ασπράδια αυγών, το αποβουτυρωμένο γάλα κ.ά.

Το ραφινάρισμα και η επεξεργασία τροφών, επίσης, αφαιρούν το μεγαλύτερο μέρος χρωμίου από τις πρωτογενείς τροφές.

Μόνο οι μη επεξεργασμένες τροφές θα σας δώσουν επαρκή ποσά χρωμίου.


Επιπτώσεις της έλλειψης χρωμίου

Η έλλειψη χρωμίου προκαλεί διαβήτη

Η έλλειψη χρωμίου προκαλεί μειωμένη πρόσληψη γλυκόζης από τους μυς, σε παιδιά με ανεπαρκή διατροφή

Νευρικές ενοχλήσεις

Αυξημένα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα

Σχηματισμό αρτηριοσληρωτικών πλακών

Αυξημένα επίπεδα λίπους στο αίμα

Είναι παράγοντας καρδιοπαθειών


Οι λειτουργίες του χρωμίου

  • Το χρώμιο λειτουργεί ως παράγοντας ανοχής της γλυκόζης. Αυτός ο παράγοντας διεγείρει τη δραστηριότητα της ινσουλίνης και συνδέεται τόσο με την ινσουλίνη όσο και με ειδικούς αποδέκτες της ινσουλίνης μέσω του GFT:
  • Ελέγχει τη γλυκόζη του αίματος με το να προωθεί την πρόσληψή της από τους μυς και τα όργανα
  • Διεγείρει την καύση γλυκόζης για ενέργεια
  • Ελέγχει τα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα
  • Αυξάνει την HDL χοληστερόλη
  • Ελαττώνει την αρτηριοσκλήρυνση
  • Διεγείρει την σύνθεση των πρωτεϊνών
  • Διεγείρει την παραγωγή βασικών ουσιών των νεύρων
  • Αυξάνει την αντίσταση στις μολύνσεις
  • Καταστέλλει τα συμπτώματα της πείνας μέσω του κέντρου κορεσμού του εγκεφάλου

Αιτίες έλλειψης χρωμίου

  • Διατροφή με ραφιναρισμένες και επεξεργασμένες τροφές
  • Υπερβολικές απώλειες χρωμίου από το σώμα από ασθένειες
  • Παρατεταμένες δίαιτες
  • Εγκυμοσύνη
  • Κακή διατροφή
  • Παρατεταμένη ενδοφλέβια παρεντερική διατροφή
  • Αλκοολισμός

Συνιστώμενες ημερήσιες προσλήψεις χρωμίου

50-200 μγρ


Συμπτώματα έλλειψης χρωμίου

Είναι ίδια με της υπογλυκαιμίας:

Ευερεθιστότητα

Απογοήτευση

Δυσανεξία

Δυσφορία

Διανοητική σύγχυση

Αδυναμία

Κατάθλιψη

Ανικανότητα μάθησης

Και επιπλέον:

Δυσανεξία στο αλκοόλ

Νευρικότητα

Συχνουρία

Δίψα

Πείνα

Απώλεια βάρους

Κνησμός ή φαγούρα


Θεραπευτικές χρήσεις χρωμίου

  • Σακχαρώδης Διαβήτης
  • Διαβήτης εγκυμοσύνης
  • Προδιαβήτης
  • Υπερχοληστερολαιμία
  • Υπογλυκαιμία

Επιπτώσεις υπερβολικής λήψης χρωμίου

Δεν υπάρχουν γιατί το χρώμιο έχει πολύ φτωχή απορρόφηση. Το χημικό χρώμιο δεν πρέπει να χρησιμοποιείται στα συμπληρώματα διατροφής και δεν πρέπει να ανευρίσκεται στα τρόφιμα.

Το χρώμιο είναι ιχνοστοιχείο από το οποίο ο οργανισμός χρειάζεται ελάχιστη ποσότητα.

Πλούσιες σε χρώμιο τροφές είναι οι σπόροι ολικής αλέσεως, τα θαλασσινά, τα πράσινα φασόλια, το μπρόκολο, οι πατάτες και τα φιστίκια.

Το χρώμιο βοηθά στην αντίδραση των κυττάρων στην ινσουλίνη γι΄αυτό χρησιμοποιείται στη θεραπεία του διαβήτη, στον έλεγχο της χοληστερίνης και την απώλεια βάρους,

Το καλύτερο είναι να τρώτε τροφές πλούσιες σε χρώμιο.

Διαβάστε, επίσης,

Πώς η αλόη βοηθάει στον διαβήτη

Ανορεξία και καχεξία στον καρκίνο

Ο σακχαρώδης διαβήτης μπορεί να αντιμετωπισθεί με συμπληρώματα διατροφής

Οι βιταμίνες για αποτοξίνωση από τα βαρέα μέταλλα

Τα οφέλη από τα φύκια στην υγεία

Το ορθομοριακό νερό είναι το καλύτερο νερό

Συμπληρώματα διατροφής για ρύθμιση των επιπέδων του σακχάρου

Τι είναι τα ιχνοστοιχεία

Οι απαραίτητες βιταμίνες για τους διαβητικούς

Γνωστοί παράγοντες που προκαλούν καρκίνο

Συμπληρώματα διατροφής για διαβητικούς

Μήπως είσαστε αγχωμένοι και κουρασμένοι;

Κάψτε το λίπος σας τρώγοντας

Πότε είναι απαραίτητο το χρώμιο στον οργανισμό;

Διατροφή για τον υποθυρεοειδισμό

Ντομάτα

Αλόη Βέρα

www.emedi.gr

Διαβάστηκε 553 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Τρίτη, 21 Ιουνίου 2016 10:44
Σαββούλα Μάλλιου Κριαρά

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Our website is protected by DMC Firewall!