Παρασκευή, 27 Μαΐου 2016 10:32

Η χοληστερόλη είναι απαραίτητη για τον οργανισμό μας

Γράφτηκε από την
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(4 ψήφοι)

Η χοληστερόλη δεν είναι εχθρός

Η χοληστερόλη είναι απαραίτητη για τον οργανισμό μας.

Η χοληστερόλη είναι απαραίτητη για την καλή λειτουργία του οργανισμού. 

Από την χοληστερόλη φτιάχνονται οι στερεοειδείς ορμόνες. Στους όρχεις υπάρχουν ένζυμα που διαμορφώνουν το μόριο της χοληστερόλης για να παραχθεί η τεστοστερόνη.

Ένα μέρος από αυτήν που ανιχνεύεται στο κυκλοφορικό μας σύστημα παράγεται στο συκώτι 75 % κι ένα άλλο μέρος λαμβάνεται με την τροφή 25%.

Η χοληστερόλη είναι χρήσιμη για την παραγωγή ορμονών, για τα νευρικά κύτταρα του εγκεφάλου μας, για την δημιουργία της βιταμίνης D, για τις ουσίες που είναι απαραίτητες για την καλή λειτουργία της χοληδόχου κύστεως, για την παραγωγή ορμονών, για την εύρυθμη σεξουαλική μας δραστηριότητα, για τα τοιχώματα των κυττάρων, γιατί τα ενισχύει λόγω του ότι δεν είναι διαλυτή στο νερό και ελέγχουν την διαπερατότητά της.

Η χοληστερόλη που παράγεται καθημερινά από τον οργανισμό μας είναι 1000 mgr για να καλύψει τις ανάγκες του.

Τα οχήματα για την μεταφορά της χοληστερόλης είναι η LDL-Low Density Lipoprotein & η HDL-High Density Lipoprotein. Αυτά τα οχήματα μεταφέρουν την χοληστερόλη μέσα στο αίμα προς και από τις αρτηρίες.

Χοληστερόλη ονομάζεται, γιατί κατατάσσεται στις αλκοόλες, αφού έχει την χαρακτηριστική ομάδα -OH και είναι στερόλη, γιατί είναι ένα μόριο στερεό και όχι υγρό, όπως οι άλλες οι στερόλες, αφού έχει ένα μόριο γεμάτο υδρογόνα, άνθρακες, τέσσερις δακτυλίους κι έναν διπλό δεσμό.

Οι λιποπρωτεϊνες έχουν λιπίδια και πρωτεϊνες.

Λιπίδια είναι μόρια που υπάρχουν στα λίπη, στις στερόλες, στα τριγλυκερίδια και στις λιποδιαλυτές βιταμίνες (A, D, E, K). Τα λιπίδια που δεν είναι διαλυτά στο νερό και στο αίμα συμβιώνουν με πρωτεϊνες για να είναι σε γαλακτωματώδη κατάσταση και να μπορούν να δράσουν στο υγρό περιβάλλον του κυκλοφορικού συστήματος.

Οι λιποπρωτεϊνες στο εσωτερικό τους έχουν μια στερόλη-τη χοληστερόλη-, μαζί με τριγλυκερίδια και περιβάλλονται από τις απολιποπρωτεϊνες και τα φωσφολιπίδια που είναι μόρια με 2 υδρόφοβα λιπαρά οξέα που είναι στραμμένα προς το εσωτερικό και μια υδρόφιλη φωσφορούχο κεφαλή στραμμένη προς τα έξω, ενώ τα συγκρατεί μεταξύ τους ένα μόριο γλυκερίνης.

Η HDL είναι λιποπρωτεϊνη μεγαλύτερου μεγέθους με μεγαλύτερου μεγέθους σωματίδια λιποπρωτεϊνών στο εσωτερικό, όπου περιέχεται και η χοληστερόλη και η LDL είναι λιποπρωτεϊνη μικρότερου μεγέθους. Όσο μικρότερο είναι το μέγεθος λιποπρωτεϊνης τόσο πιο κακό είναι για τις αρτηρίες που έχουν κάποια βλάβη και αρχίζει η συσσώρευση των αθηρωμάτων.

Η χοληστερόλη που παράγεται από τον οργανισμό (75%), παράγεται σε 37 βήματα με τη βοήθεια του ενζύμου HMG-CoA-αναγωγάση, κατά του οποίου στοχεύουν και οι στατίνες. Ανεξάρτητα από την διατροφή ο οργανισμός, με μικρές διακυμάνσεις παράγει μια σταθερή ποσότητα χοληστερόλης, γιατί είναι πολύ αναγκαία.

Στον οργανισμό του ένα άτομο έχει 35 γραμμάρια χοληστερόλης σε διάφορα σημεία του σώματος, στα τοιχώματα των κυττάρων και στον εγκέφαλο (25%). Αν πάρει πολύ χοληστερόλη κάποιος με τη διατροφή, το συκώτι παράγει λιγότερη χοληστερόλη. Όμως, η χοληστερόλη που παίρνεται από την διατροφή απορροφάται πιο δύσκολα, γιατί εστεροποιείται, γι΄αυτό καλό είναι η μέτρησή της να γίνει 7-10 ώρες μετά.

Με τις λιποπρωτεϊνες γίνεται ανακύκλωση της χοληστερόλης. Το συκώτι την παράγει μέσω της χολής και στέλνει τη χοληστερόλη στο κυκλοφορικό σύστημα και το 50% μπορεί να επιστρέφει στο συκώτι με την απορρόφηση μέσω των τοιχωμάτων του λεπτού εντέρου και την εισαγωγή του στην κυκλοφορία. Με την LDL φεύγει από το ήπαρ και αν είναι φθαρμένη μια αρτηρία εναποτίθεται εκεί και με την HDL επιστρέφει στο ήπαρ, αφού αποσπάσει και κομμάτια από τις αρτηρίες.

Γιατί κάποιος έχει αυξημένη χοληστερόλη:

-Τον μεγαλύτερο ρόλο τον παίζει η κληρονομικότητα και όχι η διατροφή. Δεν αλλάζουν τα ποσά της χοληστερόλης αν αλλάξουν οι διατροφικές σας συνήθειες.

-Όταν υπάρχει κληρονομικότητα, αυξημένη χοληστερόλη εμφανίζουν και τα παιδιά.

-Αυξημένος κίνδυνος για καρδιοπάθεια, υπάρχει όταν υπάρχει κληρονομικότητα,  και όταν καταναλώνονται  ζωικά λιπαρά και πολυακόρεστα ωμέγα-6 από τα υποκατάστατα του βουτύρου.

-Τα αυγά δεν αυξάνουν την χοληστερόλη, ακόμη και αν τρώτε πολλά.

-Η διατροφή δεν αυξάνει την χοληστερόλη και δεν επηρεάζει την υγεία. Οι πιο πλούσιες τροφές σε χοληστερόλη είναι: τα μυαλά, το βούτυρο, το χαβιάρι, το κρέας καβουριού, το αυγό, η κρέμα γάλακτος, τα νεφρά αρνιού, ο αστακός, τα στρείδια, ο ταραμάς, οι γαρίδες και τα κίτρινα τυριά.

-Οι τροφές που αυξάνουν για λίγες ώρες τη χοληστερόλη μας: Είναι αυτές που περιέχουν κορεσμένα λίπη, όπως αλλαντικά, κάποια κομμάτια κρέατος με πολύ λίπος, η κρέμα γάλακτος και τα σκληρά κίτρινα τυριά και αυτές που περιέχουν υδρογονωμένα λίπη, όπως τα μπισκότα, το φοινικέλαιο και τα κέικ.

-Η πείνα αυξάνει την χοληστερόλη. Όσα παιδιά κάνουν φτωχή σε ζωικά λίπη διατροφή έχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να έχουν κακό λιπιδαιμικό προφίλ στην ενήλικη ζωή τους. Μην στερείτε τα ζωικά λίπη από τα παιδιά σας.

-Χρήσιμοι αριθμοί: Να διατηρείτε πάνω από 35% την HDL στο αίμα σας. Όσο πιο ψηλή τόσο πιο καλή. Η αναλογία των τριγλυκεριδίων προς την HDL πρέπει να είναι μέχρι 2 και ο κίνδυνος για τα καρδιοαγγειακά νοσήματα δεν φαίνεται από την χοληστερόλη, αλλά από τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα σας και της φεριττίνης σας. Όσο πιο ψηλά τόσο μεγαλύτερος ο κίνδυνος. Η γλυκόζη που δεν χρησιμοποιείται από την ινσουλίνη μπορεί να προκαλέσει βλάβες στα τοιχώματα των αρτηριών. Έτσι όταν κάποιος τρώει τροφές με πολύ ζάχαρη, άσπρο αλεύρι, ρύζι αποφλοιωμένο και επεξεργασμένα τρόφιμα, οδηγεί την LDL-χοληστερόλη στα σημεία που έχουν φθαρεί οι αρτηρίες και σχηματίζονται οι αθηρωματικές πλάκες. 

Σταματήστε τη ζάχαρη, τα προϊόντα με λευκό αλεύρι και το αποφλοιωμένο ρύζι, σταματήστε τα προϊόντα με τα χαμηλά λιπαρά και σταματήστε τις στατίνες.

Θα μηδενιστεί ο κίνδυνος για καρδιοαγγειακά νοσήματα!!!

Διαβάστε, επίσης,

Οι στατίνες σας κόβουν χρόνια ζωής

Όλες οι αλήθειες για τις καρδιακές παθήσεις

Η χαμηλή χοληστερόλη μειώνει τη διάρκεια ζωής

Τα καλύτερα συμπληρώματα διατροφής για την υγεία της καρδιάς σας 

Αθηροσκλήρωση

Πολύ χρήσιμες πληροφορίες για την χοληστερίνη

Άνδρες, μήπως το ηθικό είναι πεσμένο;

Μεταβολικό σύνδρομο

Φάτε όσα αυγά θέλετε

Λιπιδαιμικός έλεγχος

Κετογενική δίαιτα

Γαμοπίλαφο με αρνάκι

Αυγά με Στάκα

Τα ω-3 έχουν ευεργετική επίδραση στην καρδιοαγγειακή υγεία

Η υψηλή χοληστερίνη μπορεί να καταπολεμηθεί με συμπληρώματα διατροφής

Όλες οι αλήθειες για τις καρδιακές παθήσεις

Ρίξτε τα τριγλυκερίδιά σας

Σύγχρονη εργαστηριακή διάγνωση της αθηροσκλήρωσης

Να τρώτε μήλα για να μειώσετε τη χοληστερίνη

Βιταμίνες για την χοληστερίνη

Οι καλύτερες τροφές για να ρίξετε την κακή χοληστερίνη

Οι καλύτερες τροφές για την καρδιά

Τι είναι ο αθηρωματικός δείκτης;

Πολικοζανόλη για τη χοληστερίνη

Κόλπο για να αυξήσετε την καλή χοληστερόλη

www.emedi.gr

Διαβάστηκε 1141 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Κυριακή, 09 Οκτωβρίου 2016 04:11
Σαββούλα Μάλλιου Κριαρά

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Our website is protected by DMC Firewall!