Παρασκευή, 31 Ιανουαρίου 2014 05:55

Πρόληψη του καρκίνου του προστάτη

Γράφτηκε από την
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(2 ψήφοι)

Τρόποι για να μειώσετε τον κίνδυνο για καρκίνο προστάτη

Ο καρκίνος του προστάτη είναι η πιο συχνή μορφή καρκίνου στους άνδρες

Ο καλύτερος τρόπος για να μειώσετε τις πιθανότητες εμφάνισης αυτού του τύπου καρκίνου είναι να υιοθετήσετε έναν υγιεινό τρόπο ζωής, που να περιλαμβάνει σωστή διατροφή και άσκηση. Προϋπόθεση για την πρόληψη του καρκίνου του προστάτη είναι η τακτική ουρολογική εξέταση και η μέτρηση του PSA, ειδικά μετά την ηλικία των 50 ετών.

Πρόληψη του καρκίνου του προστάτη

  • Επιλέξτε μια υγιεινή διατροφή

-Υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι η επιλογή μιας υγιεινής διατροφής με χαμηλά λιπαρά και πλούσια σε φρούτα και λαχανικά μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο του καρκίνου του προστάτη. Επιλέξτε άπαχα κομμάτια κρέατος και χαμηλά σε λιπαρά γαλακτοκομικά προϊόντα. Για παράδειγμα, μαγειρεύετε με ελαιόλαδο αντί για βούτυρο. Πασπαλίζετε με ξηρούς καρπούς ή σπόρους τη σαλάτα σας και όχι με τυρί. Η αυξημένη κατανάλωση λιπαρών, ειδικά κορεσμένων και trans-λιπαρών οξέων έχει συνδεθεί με την πιθανότητα ανάπτυξης καρκίνου του προστάτη. Επιβάλλεται σημαντική μείωση της πρόσληψής τους, δηλαδή των λιπαρών ζωικής προέλευσης και των υδρογονομένων λιπαρών οξέων, όπως φυτίνες και μαργαρίνες. Προστασία από τον καρκίνο του προστάτη προσφέρει η αυξημένη κατανάλωση ω-3 λιπαρών, ειδικά από ψάρια. 

-Αυξήστε την ποσότητα των φρούτων και των λαχανικών που τρώτε κάθε μέρα. Τα φρούτα, τα λαχανικά και τα δημητριακά ολικής αλέσεως είναι γεμάτα βιταμίνες και θρεπτικές ουσίες που πιστεύεται ότι μειώνουν τον κίνδυνο του καρκίνου του προστάτη.

-Φάτε λιπαρά ψάρια, όπως ο σολομός, οι σαρδέλες, ο τόνος και η πέστροφα, που περιέχουν ωμέγα-3 λιπαρά οξέα που έχουν συνδεθεί με μειωμένο κίνδυνο καρκίνου του προστάτη.

-Μειώστε την ποσότητα των γαλακτοκομικών προϊόντων που τρώτε κάθε μέρα. Στις μελέτες, οι άνδρες που έτρωγαν τα περισσότερα γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως το γάλα, το τυρί και το γιαούρτι κάθε ημέρα είχαν τον υψηλότερο κίνδυνο καρκίνου του προστάτη. Τα δεδομένα για τα γαλακτοκομικά και το ασβέστιο είναι συγκρουόμενα και υπάρχει δυσκολία στην εκτίμησή τους. Συνεκτιμώντας τα στοιχεία και σκεπτόμενοι ολιστικά, το ασβέστιο δεν πρέπει να μειώνεται, ούτε τα γαλακτοκομικά, παρά μόνο αυτά που είναι πλούσια σε λιπαρά, όπως τα τυριά. 

-Πίνετε πράσινο τσάι. Οι άνδρες που πίνουν πράσινο τσάι ή λαμβάνουν εκχύλισμα πράσινου τσαγιού ως συμπλήρωμα έχουν μειωμένο κίνδυνο καρκίνου του προστάτη. Το πράσινο τσάι είναι πλούσιο σε κατεχίνες και πολυφαινόλες που είναι ισχυροί αντιοξειδωτικοί και αντικαρκινικοί παράγοντες. Η αντιοξειδωτική δράση 2 φλιτζανιών πράσινου τσαγιού είναι ανάλογη με αυτή από 4 μήλα, 7 ποτηριών χυμό πορτοκάλι και 20 ποτηριών χυμού μήλου. Συστήνεται η μέτρια (2-4 φλιτζάνια) κατανάλωση πράσινου τσαγιού την ημέρα, ειδικά σε άτομα σε κίνδυνο (ιστορικό, ηλικία κτλ) για ανάπτυξη καρκίνου του προστάτη.

-Δοκιμάστε να προσθέσετε τη σόγια στη διατροφή σας. Δίαιτες που περιλαμβάνουν tofu, ένα προϊόν που κατασκευάζεται από φασόλια σόγιας - έχουν συνδεθεί με μειωμένο κίνδυνο καρκίνου του προστάτη. Πιστεύεται ότι το όφελος της σόγιας προέρχεται από μια συγκεκριμένη θρεπτική ουσία, τις ισοφλαβόνες. Άλλες πηγές ισοφλαβονών περιλαμβάνουν τα φασόλια, τα ρεβίθια, τις φακές και τα φιστίκια. Ο καρκίνος του προστάτη είναι σπάνιος στην Κίνα (28 φορές πιο συχνός στην Νορβηγία, 18 στην Αγγλία και 16 στην Αμερική) και στην Ιαπωνία. Αυτή η μειωμένη εμφάνιση οφείλεται κατά ένα μέρος τουλάχιστον στην αυξημένη κατανάλωση σόγιας. Η σόγια περιέχει ισοφλαβόνες που δεν είναι βιοενεργές, αλλά ενεργοποιούνται στο παχύ έντερο από τα καλά βακτήρια, γνωστά ως και προβιοτικά. Τα προϊόντα σόγια με «ζυμωμένη» σόγια παρέχουν μεγαλύτερη ποσότητα βιοενεργών ισοφλαβονών. 

-Στην περίπτωση του καρκίνου του προστάτη έχει αποδειχθεί ότι διατροφή πλούσια σε λιναρόσπορο μειώνει την πιθανότητα εμφάνισής του. Πλούσιος σε βιοδιαθέσιμα θρεπτικά συστατικά περιέχει μόνο ο φρεσκοτριμμένος λιναρόσπορος. Το λινέλαιο δεν είναι καλή λύση (μπορεί να είναι και επιβλαβές για τον καρκίνο του προστάτη).

-Το λυκοπένιο είναι ένας ισχυρός αντιοξειδωτικός και αντικαρκινικός παράγοντας. Επίσης, είναι θερμοανθεκτικό συστατικό, άρα αντέχει στο μαγείρεμα. Βρίσκεται στις ντομάτες και σε κόκκινα φρούτα και λαχανικά (όπως το καρπούζι και το βερίκοκο). Η κόκκινη σάλτσα περιέχει πιο βιοδιαθέσιμο λυκοπένιο απ’ ότι η φρέσκια ντομάτα. Συστήνεται η πρόσληψη 2 μερίδων ½ κούπας κόκκινης σάλτσας από ντομάτες την εβδομάδα για την μείωση της πιθανότητας εμφάνισης καρκίνου του προστάτη. 

-Καθώς υπάρχουν σημαντικά προκλινικά δεδομένα, συστήνεται το ρόδι να περιέχεται ως μέρος μίας πλούσιας και ισορροπημένης διατροφής με στόχο την πρόληψη του καρκίνου του προστάτη.

-Πίνετε αλκοόλ με μέτρο, όχι περισσότερο από ένα ποτό ή δύο κάθε μέρα. Η μπύρα, βέβαια δρα προστατευτικά.

  • Διατηρήστε ένα υγιές βάρος

Οι άνδρες με δείκτη μάζας σώματος (ΔΜΣ) 30 ή μεγαλύτερο θεωρούνται παχύσαρκοι. Η παχυσαρκία αυξάνει τον κίνδυνο του καρκίνου του προστάτη. Εάν είστε υπέρβαροι ή παχύσαρκοι χάστε βάρος. Μπορείτε να το κάνετε αυτό με μείωση του αριθμού των θερμίδων που τρώτε κάθε μέρα και αυξάνοντας την ποσότητα της άσκησης που κάνετε. Η άσκηση έχει πολλά άλλα οφέλη για την υγεία και μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο των καρδιακών παθήσεων και άλλων μορφών καρκίνου εκτός του προστάτη. Η άσκηση μπορεί να σας βοηθήσει να διατηρήσετε το βάρος σας, ή μπορεί να σας βοηθήσει να χάσετε βάρος. 30 λεπτά άσκησης τις περισσότερες ημέρες της εβδομάδας ειναι ικανοποιητική. Υπάρχουν μελέτες που προτείνουν ότι μπορεί να μειώνει την επίπτωση του επιθετικού καρκίνου προστάτη (βαρύτερης μορφής).

  • Περιορίστε το άγχος

Υπάρχουν σημαντικά στοιχεία που συνδέουν το άγχος με αρκετές μορφές καρκίνου, άρα μπορεί να συσταθεί έλεγχος άγχους συνυπολογίζοντας τα υπόλοιπα οφέλη (στην ποιότητα ζωής κτλ). 

  • Περιορίστε το κάπνισμα

Το κάπνισμα είναι μία πολύ επιβλαβής συνήθεια. Η διακοπή του καπνίσματος μπορεί να έχει πολλά οφέλη για τον οργανισμό, ένα από τα οποία είναι και η μείωση της εμφάνισης του καρκίνου του προστάτη. 

  • Ήλιος και βιταμίνη D

Η βιταμίνη D χημικά μοιάζει περισσότερο με ορμόνη, παρά με βιταμίνη. Στην επιδερμίδα μας υπάρχει σε μεγάλες ποσότητες ως προβιταμίνη που μετατρέπεται σε βιταμίνη D υπό την επίδραση του ήλιου. Τα επιστημονικά δεδομένα δεν δείχνουν επαρκή συσχέτιση της πρόσληψης βιταμίνης D και του καρκίνου του προστάτη, αν και η ηλιοφάνεια φαίνεται να προστατεύει (αλλά μπορεί να οφείλεται και σε άλλους παράγοντες).  

  • Βιταμίνη Ε και Σελήνιο

Με τα μέχρι τώρα επιστημονικά δεδομένα δεν μπορεί να γίνει σύσταση για λήψη σκευασμάτων ως μέτρο πρόληψης του καρκίνου του προστάτη, αλλά πρέπει να είναι μέρος μιας ισορροπημένης διατροφής. 

  • Κουρκουμάς

Ο κουρκουμάς έχει πολύ αξιόλογα προκλινικά δεδομένα για την προστασία από καρκίνου του προστάτη και άλλες μορφές καρκίνου. Συστήνεται η λήψη στην τροφή ως μέτρο πρόληψης εμφάνισης καρκίνου του προστάτη. Αν κάποιος αποφασίσει να το λάβει ως συμπλήρωμα διατροφής καλύτερα να περιέχει και πιπερίνη (από τον μαύρο πιπέρι) που αυξάνει δραματικά την πρόσληψη της κουρκουμίνης. 

  • Φάρμακα: Έχουν δοκιμαστεί και αρκετά φάρμακα για την πρόληψη του καρκίνου του προστάτη.

Από αυτά δύο έχουν ενδιαφέρον:

-Φιναστερίδη: κάποια ενδιαφέροντα στοιχεία, για την πρόληψη του καρκίνου του προστάτη
-Στατίνες: φαίνεται ότι μειώνουν την πιθανότητα εμφάνισης καρκίνου


Η διατροφή παίζει σημαντικό παράγοντα στην ανάπτυξη του καρκίνου του προστάτη και αυτό φαίνεται από την επίπτωση της νόσου σε διαφορετικές χώρες που θεωρείται ότι τουλάχιστον εν μέρει οφείλεται σε διατροφικές συνήθειες. 

Οι πιο σημαντικές οδηγίες είναι:
•Περιορισμός των κορεσμένων λιπαρών
•Αποφυγή των trans-λιπαρών (ακόμα και αυτών που πλασάρονται ως ωφέλιμα, όπως becel, benecol κτλ)
•Αύξηση της κατανάλωσης ψαριών
•Σημαντική αύξηση της κατανάλωσης λαχανικών και φρούτων
•Διατηρήστε σωστό βάρος
•Προσθέστε χυμό από ρόδι στην καθημερινής σας διατροφή
•Βάλτε το πράσινο τσάι ως ρόφημα στην καθημερινή σας διατροφή


Συμπληρώματα διατροφής

  • Συμπληρώματα με Ω-3 από ιχθυέλαια
  • Πράσινο τσάι (ως ρόφημα και συμπλήρωμα διατροφής)
  • Μελατονίνη (αρχικά δεδομένα)
  • Σελήνιο: Ιχνοστοιχείο μη μεταλλικό, θεωρείται σημαντικό συστατικό των αντι-οξειδωτικών ενζύμων. Δρα μέσω ενισχύσεως της δράσεως της υπεροξειδάσης της γλουταθειόνης. Διαιτητικές ανάγκες 1mg/kgr/ημέρα. Πειραματικά έχει αποδειχθεί τουλάχιστον σε 100 αναφορές η αναστολή της καρκινογενέσεως.

Πιθανοί μηχανισμοί δράσεως:
-Αντιοξειδωτική δράση
-Ενίσχυση της λειτουργίας του ανοσοποιητικού
-Αύξηση της αποπτώσεως
-Εκτροπή του μεταβολισμού των καρκινογόνων
-Αναστολή της G1 φάσεως του κυτταρικού κύκλου

Παρά ταύτα υπάρχει και η αντίθετη άποψη:Το σελήνιο ενδέχεται να επιδεινώνει τον καρκίνο του προστάτη.
Σύμφωνα με τα ευρήματα μιας μελέτης που παρουσιάζονται στο Journal of Clinical Oncology, τα υψηλότερα επίπεδα σεληνίου στο αίμα μπορεί να επιδεινώνουν τον καρκίνο του προστάτη σε ορισμένους ασθενείς.
Οι Αμερικανοί ερευνητές που πραγματοποίησαν τη μελέτη ανέφεραν ότι παρατηρήθηκε υψηλότερος κίνδυνος για πιο επιθετικό καρκίνο του προστάτη στους άνδρες με μια συγκεκριμένη γενετική παραλλαγή, η οποία εντοπίσθηκε σε περίπου 75% των ασθενών με καρκίνο του προστάτη που συμμετείχαν στη μελέτη.
Στους ασθενείς αυτούς, τα υψηλά επίπεδα σεληνίου στο αίμα συνδεόταν με διπλάσιο κίνδυνο χειρότερων εκβάσεων, σε σύγκριση με τους άνδρες που είχαν τα χαμηλότερα επίπεδα σεληνίου.
Σε αντίθεση, το 25% των ανδρών με μια διαφορετική παραλλαγή του ίδιου γονιδίου που είχαν υψηλά επίπεδα σεληνίου διέτρεχαν 40% χαμηλότερο κίνδυνο επιθετικής νόσου.
Οι παραλλαγές είναι ελαφρώς διαφορετικές μορφές ενός γονιδίου που δίνει εντολή στα κύτταρα να παράγουν δισμουτάση του υπεροξειδίου του μαγγανίου, ένα ένζυμο που προστατεύει το σώμα από τις επιβλαβείς ελεύθερες ρίζες οξυγόνου.
Τα ευρήματα της μελέτης δείχνουν ότι «εάν κάποιος πάσχει από καρκίνο του προστάτη, η πρόσληψη σεληνίου πιθανώς δεν είναι καλή ιδέα», δήλωσαν οι ερευνητές.
Τα συμπληρώματα σεληνίου πωλούνται και προωθούνται σαν ένας τρόπος πρόληψης του καρκίνου του προστάτη, βάσει ορισμένων μελετών παρατήρησης που έχουν βρει υψηλότερο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του προστάτη και θνητότητας από τη νόσο σε περιοχές όπου η πρόσληψη σεληνίου μέσω της διατροφής είναι χαμηλή.

  • Φυτοοιστρογόνα Σόγια και Ισοφλαβόνες: Όχι μόνο για την πρόληψη της νόσου αλλά και για τη μείωση της εξελίξεως αυτής σε ασθενείς με καρκίνο του προστάτη. 
  • Λαχανικά – φρούτα – τομάτα και λυκοπένη

Για πολλούς καρκίνους φαίνεται ότι προσφέρουν προστασία
Εν τούτοις, από τα περισσότερα δεδομένα δεν φαίνεται ότι μειώνουν τον κίνδυνο εμφανίσεως καρκίνου προστάτη (φρούτα – λαχανικά)
Σε μια πρόσφατη μελέτη φαίνεται ότι η Fructose (fruit-Sugar) συσχετίζεται με χαμηλό κίνδυνο (αντικαρκινική δράση)
Μεγάλη σημασία τελευταία στα καροτενοειδή Ιδιαίτερα: a-carotene και λυκοπένη δρουν: δια δεσμεύσεως ελευθέρων ριζών -Ο2 περιορισμός καταστροφής DNA.

Διαβάστε, επίσης,

Καρκίνος προστάτη

Η μπύρα για την πρόληψη του καρκίνου του προστάτη

Νανοσωματίδια από τσάι κατά του καρκίνου του προστάτη

Ιός καταπολεμάει τον καρκίνο προστάτη

www.emedi.gr

 

Διαβάστηκε 3129 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Τρίτη, 09 Αυγούστου 2016 08:49
Σαββούλα Μάλλιου Κριαρά

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: « Νυχτερινή εργασία και καρκίνος Νόσος του Bowen »
DMC Firewall is a Joomla Security extension!