Δευτέρα, 06 Μαρτίου 2017 17:29

Μήπως νιώθετε αδυναμία λόγω έλλειψης της βιταμίνης D;

Γράφτηκε από την
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)

Βελτιώστε τη μυϊκή σας δύναμη με βιταμίνη D

 

 

 

 

H σχετιζόμενη με την ηλικία μείωση της μυϊκής λειτουργίας είναι συχνό πρόβλημα.

Η ανεπάρκεια της βιταμίνης D είναι συχνή στους ηλικιωμένους και έχει συνδεθεί με την απώλεια της μυϊκής μάζας και δύναμης.

Περιοδικό PLoS

Συγκεκριμένες μορφές της ενεργού βιταμίνης D μπορεί να βοηθήσουν στη βελτιστοποίηση της μυϊκής δύναμης.

Σε περίπτωση απουσίας της βιταμίνης D από το ηλιακό φως, οι ασθένειες αυξάνονται περισσότερο από 1000 τοις εκατό. Οι πιθανότητες να λαμβάνετε τη βιταμίνη D από τη διατροφή σας είναι πολύ χαμηλές. Και αν είστε χορτοφάγος, είναι ακόμη πιο δύσκολο.

Η έκθεση στο ηλιακό φως είναι η καλύτερη πηγή βιταμίνης D. 

Οι άνθρωποι κερδίζουν το 90 τοις εκατό της βιταμίνης D φυσικά από την έκθεση στο ηλιακό φως, το οποίο εκκινεί φυσικά την μετατροπή της. Η υπεριώδης ακτινοβολία μετατρέπει την 7-δεϋδροχοληστερόλη σε βιταμίνη D3 και την εργοστερόλη σε βιταμίνη D2. Η βιταμίνη D3 είναι αρκετά πιο αποτελεσματική στο να αυξάνει τα επίπεδα αίματος 25(OH)D από την D2. Αφού οι δύο βιταμίνες σχηματιστούν, μία αντίδραση, που πραγματοποιείται στο ήπαρ, τις μετατρέπει σε ενώσεις που συμμετέχουν στη μεταβολική απόθεση του ασβεστίου.

Περισσότερο από το ένα τρίτο του πληθυσμού σε όλο τον κόσμο έχουν χαμηλά επίπεδα βιταμίνης D.

Η δραστική μορφή της βιταμίνης D στο αίμα, η 1,25-διυδροξυβιταμίνη D3 (1 beta, 25 (ΟΗ)2 D3) αυξάνει τη δύναμη, την ταχύτητα και το  άλμα ειw ύψος.

Η ανεπάρκεια βιταμίνης D σε ηλικιωμένους συνδέεται με την απώλεια μυϊκής μάζας και δύναμης (σαρκοπενία).

Η δραστική μορφή της βιταμίνης D  σχετίζεται με την άπαχη μάζα και όχι με το σωματικό λίπος. Όσοι έχουν αυξημένη άπαχη μάζα έχουν αυξημένα επίπεδα της δραστικής βιταμίνης D στο αίμα.

Το σωματικό λίπος συνδέεται με αυξημένα επίπεδα ανενεργής βιταμίνης D, αλλά η άλιπη μάζα είναι το κλειδί για τα αυξημένα επίπεδα της ενεργού βιταμίνης D

Η 1 beta, 25 (ΟΗ) 2D3 στον ορό του αίματος είναι καλύτερος δείκτης εκτίμησης της μυϊκής δύναμης από την πρόδρομο μορφή 25OHD3. Σε αντίθεση, η 25OHD3 στον ορό είναι καλύτερος δείκτης από ό, τι η 1 beta, 25 (ΟΗ) 2D3 για έλεγχο της απόδοσης και της γονιδιακής έκφρασης των σκελετικών μυών.

Είναι ενδιαφέρον ότι τόσο η 25OHD3 και όσο και η 24,25 (OH) 2D3 σχετίζονται με το σωματικό λίπος, εκτός από την αποτελεσματικότητα. Το λίπος παίζει ρόλο στην παραγωγή ενέργειας και η αλληλεπίδραση με αυτούς τους μεταβολίτες παίζει ένα ρόλο σε αυτές τις σχέσεις.

Τέλος, η σχέση μεταξύ ενεργού βιταμίνης D και αύξηση της μυϊκής μάζας δεν είναι δυνατή στους άνδρες.

Η Βιταμίνη D είναι μία λιποδιαλυτή βιταμίνη. Οι δύο κύριες μορφές της βιταμίνης D είναι η βιταμίνη D2 (ή εργοκαλσιφερόλη) και η βιταμίνη D3 (ή χοληκαλσιφερόλη). Η βιταμίνη D3 παράγεται στο δέρμα όταν εκτίθεται στο ηλιακό φως και πιο συγκεκριμένα στην υπεριώδη ακτινοβολία Β (UVB). Κατ’ αυτό τον τρόπο, η 7-δεϋδροχοληστερόλη αντιδρά με το UVB φως σε μήκη κύματος μεταξύ 270 και 300 nm για να παράγει βιταμίνη D3. Αυτά τα μήκη κύματος βρίσκονται στο φως του ήλιου στο επίπεδο της θάλασσας, όταν ο δείκτης UV είναι μεγαλύτερος από 3.  Επαρκείς ποσότητες βιταμίνης D3 μπορεί να παραχθούν στο δέρμα μετά από 10 με 15 λεπτά έκθεσης στον ήλιο του προσώπου, των χεριών, των βραχιόνων και της πλάτης, χωρίς αντηλιακό, τουλάχιστον για 2 φορές την εβδομάδα.

Μετά την παραγωγή της βιταμίνης D στο δέρμα ή την πρόσληψή της από τα τρόφιμα, μετατρέπεται στο ήπαρ και τους νεφρούς για να σχηματισθεί η 1,25-διυδροξυβιταμίνη D (1,25 [OH]2 D), η δραστική μορφή της βιταμίνης D. Μετά από αυτή τη μετατροπή, η δραστική μορφή της βιταμίνης D απελευθερώνεται στην κυκλοφορία. Η βιταμίνη D ρυθμίζει τα επίπεδα ασβεστίου και φωσφόρου στο αίμα προάγοντας την απορρόφησή τους από την τροφή στο έντερο και προάγοντας την επαναρρόφηση του ασβεστίου στα νεφρά. Αυτό επιτρέπει τη φυσιολογική πρόσληψη του ασβεστίου στα οστά, αναγκαία για την ανάπτυξη και την ανάπλαση τους. Η βιταμίνη D αναστέλλει την έκκριση παραθορμόνης από τους παραθυρεοειδείς αδένες. Η βιταμίνη D προάγει τις λειτουργίες του ανοσοποιητικού συστήματος με την αύξηση της φαγοκυττάρωσης, την αντικαρκινική δράση και άλλες ανοσορυθμιστικές λειτουργίες.

Η έλλειψη της βιταμίνης D μπορεί να προκύψει από ανεπαρκή διαιτητική πρόσληψη, από ανεπαρκή έκθεση στο ηλιακό φως, από σύνδρομα δυσαπορρόφησης, από ηπατικές ή νεφρικές διαταραχές, ή από έναν αριθμό κληρονομικών μεταβολικών διαταραχών. Η έλλειψή της προκαλεί μειωμένη εναπόθεση ασβεστίου στα οστά και οδηγεί σε νοσήματα των οστών (ραχίτιδα στα παιδιά και οστεομαλακία στους ενήλικες). Η ανεπάρκεια της βιταμίνης D μπορεί, επίσης, να συμβάλει στην ανάπτυξη της οστεοπόρωσης. Πρόσφατα, έχει παρατηρηθεί ότι η έλλειψη της βιταμίνης D σχετίζεται με καρκίνους του παχέος εντέρου, του μαστού και του παγκρέατος. Επίσης, αρκετές πρόσφατες μελέτες δείχνουν την ευεργετική συσχέτιση μεταξύ της πρόσληψης βιταμίνης D και της πρόληψης διάφορων μορφών καρκίνου. Η ανεπάρκεια της βιταμίνης D συνδέεται με αύξηση της αρτηριακής πίεσης και του κινδύνου για καρδιαγγειακά νοσήματα.

Τα επίπεδα της βιταμίνης D μπορούν να μετρηθούν στο αίμα.

Συνήθως, μετρώνται τα επίπεδα της 25-υδροξυ βιταμίνης D2 και D3 και υπολογίζεται το σύνολο της 25-υδροξυ βιταμίνης D. Η θεραπεία βασίζεται στη μέτρηση του συνόλου των επιπέδων της 25-υδροξυ βιταμίνης D. Η 1,25-διυδροξυ βιταμίνη D (ο ενεργός μεταβολίτης της βιταμίνης D) μπορεί να μετρηθεί και είναι χρήσιμος δείκτης σε ασθενείς που έχουν συμπτώματα ανεπάρκειας της βιταμίνης D, ακόμα και αν έχουν φυσιολογικά επίπεδα της συνολικής βιταμίνης D.

Οι απαιτήσεις του οργανισμού σε βιταμίνη D αυξάνουν με την ηλικία.

Ωστόσο, η ικανότητα του δέρματος για μετατροπή της 7-δεϋδροχοληστερόλη σε βιταμίνη D3 μειώνεται και ταυτόχρονα, η ικανότητα των νεφρών να μετατρέψει την D2 στην ενεργή μορφή της μειώνεται επίσης με την ηλικία, δημιουργώντας έτσι την ανάγκη για αυξημένη λήψη συμπληρωμάτων βιταμίνης D σε ηλικιωμένα άτομα.

Άλλες ομάδες ιδιαίτερα εκτεθειμένοι σε κίνδυνο για έλλειψη βιταμίνης D περιλαμβάνουν:

Τα βρέφη που θηλάζουν, επειδή το ανθρώπινο γάλα από μόνο του δεν έχει επαρκείς ποσότητες βιταμίνης D
Τα άτομα με περιορισμένη έκθεση στον ήλιο
Οι γυναίκες που φορούν μακριά ρούχα και καλύμματα κεφαλής
Οι άνθρωποι με επαγγέλματα που τους στερούν την έκθεση στον ήλιο
Τα άτομα με δείκτη μάζας σώματος (BMI) ≥ 30 επειδή η βιταμίνη D2 παγιδεύεται στο υποδόριο λίπος
Τα άτομα που έχουν μειωμένη ικανότητα να απορροφούν το διατροφικό λίπος, επειδή η βιταμίνη D (ως λιποδιαλυτή βιταμίνη) απαιτεί κάποια ποσότητα διατροφικού λίπους στο έντερο για να απορροφηθεί
Ασθενείς με ηπατική ή νεφρική νόσο, επειδή δεν μπορούν να μετατρέψουν τη βιταμίνη D στην ενεργό μεταβολική μορφή της
Τα κορτικοστεροειδή φάρμακα μπορούν να μειώσουν τα επίπεδα της βιταμίνης D μειώνοντας την απορρόφηση του ασβεστίου. Το φάρμακο ορλιστάτη για την απώλεια βάρους και το φάρμακο χολεστυραμίνη για τη μείωση της χοληστερόλης, μπορεί να μειώσουν τα επίπεδα της βιταμίνης D εξαιτίας της μείωσης της απορρόφηση της (όπως και άλλων λιποδιαλυτών βιταμινών). Τα βαρβιτουρικά και η φαινυτοΐνη μειώνουν τα επίπεδα της βιταμίνης D, αυξάνοντας τον ηπατικό μεταβολισμό της βιταμίνης D σε ανενεργούς μεταβολίτες.

Τιμές Αναφοράς 25 - Υδροξυ Βιταμίνη D

Σοβαρή Έλλειψη: < 10.0 ng/ml

Μέτρια Έλλειψη: 10.0 – 24.9 ng/ml

Βέλτιστο: 25.0 – 80.0 ng/ml

Υπερβιταμίνωση: > 80.0 ng/ml 1,25 - Διυδροξυ Βιταμίνη D

Άνδρες: 18.0 – 64.0 pg/ml

Γυναίκες: 18.0 – 78.0 pg/ml

Παιδιά: 24.0 – 86.0 pg/ml

Ερμηνείες Παθολογικών Τιμών

Αύξηση: Σύνδρομο William, συμπληρώματα διατροφής

Μείωση: Ραχίτιδα, οστεομαλακία, οστεοπόρωση, διαταραχές γαστρεντερικού με δυσαπορρόφηση, νεφρική ανεπάρκεια, ηπατική νόσος, οικογενής υποφωσφατιδαιμική ραχίτιδα (φυλοσύνδετη υποφωσφατιδαιμική ραχίτιδα), οξεία φλεγμονώδης νόσος, ανεπαρκής πρόσληψη βιταμίνης D, ανεπαρκής έκθεση στο ηλιακό φως.

Προετοιμασία Ασθενούς για την Εξέταση

Απαιτείται νηστεία 8 – 10 ωρών πριν από την εξέταση.

Διαβάστε, επίσης,

Η βιταμίνη D χαρίζει μακροζωϊα

Ποιοι πρέπει να παίρνουν βιταμίνη D

Ποιοι πρέπει να παίρνουν μουρουνόλαδο

Τα καλύτερα για την οστεοπόρωση

Γιατί πρέπει καθημερινά να παίρνετε βιταμίνη D

Πώς θα καταλάβετε ότι έχετε έλλειψη βιταμινών;

Σημεία έλλειψης βιταμινών και μετάλλων

Η βιταμίνη D μειώνει τον κίνδυνο για καρκίνο

Η βιταμίνη D

Ήλιος και βιταμίνη D

Οι καλύτερες διαγνωστικές εξετάσεις για το ενδοκρινικό σύστημα και τον μεταβολισμό

Τα καλύτερα κόλπα για να παραμείνετε νέοι

To τεστ που δείχνει πόσο και πώς θα ζήσετε

Πολυβιταμίνες για αντιγήρανση

Κάνετε ηλιοθεραπεία άφοβα

www.emedi.gr 

 

Διαβάστηκε 549 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Δευτέρα, 06 Μαρτίου 2017 19:12
Σαββούλα Μάλλιου Κριαρά

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
DMC Firewall is a Joomla Security extension!