Τετάρτη, 24 Φεβρουαρίου 2016 21:37

Μήπως έχετε συριγμό;

Γράφτηκε από την
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(2 ψήφοι)

Πώς θα καταλάβετε ότι έχετε συριγμό

Συριγμός ή Stridor είναι οι συρρίττοντες αναπνευστικοί ρόγχοι που οφείλονται σε στένωση των οδών της αναπνοής.

Πώς εμφανίζεται ο συριγμός

Συριγμός εισπνοής: Συνήθως, προκαλείται από εξωθωρακική στένωση, όπως βρογχοκήλη με μαλάκυνση της τραχείας, δηλαδή τραχεία δίκην θήκης ξίφους, από παράλυση φωνητικών χορδών και από άλλες παθήσεις του λάρυγγα και της τραχείας και από αριστερή καρδιακή ανεπάρκεια.

Μικρός συριγμός εισπνοής και εκπνοής: Συνήθως, προκαλείται από απόφραξη της τραχείας, από ξένο σώμα, αλλά και από βαριά απόφραξη των αναπνευστικών οδών.

Συριγμός εκπνοής λόγω βρογχικής απόφραξης: Παρατηρείται σε βαρύ άσθμα, προχωρημένο πνευμονικό εμφύσημα και σε βρογχιολίτιδα σε παιδιά κάτω των 2 ετών.

Διάγνωση συριγμού

Γίνεται με το στηθοσκόπιο με ακρόαση και με την δοκιμασία αναρρόφησης και πίεσης τραχείας και υπάρχει μαλάκυνση τραχείας σε στένωση > από 50% και με εξέταση της πνευμονικής λειτουργίας, όπου η εισπνευστική χωρητικότητα ανά δευτερόλεπτο είναι μικρότερη από τη χωρητικότητα της εκπνοής, ενώ φυσιολογικά είναι το αντίθετο.

Πώς να σταματήσετε τον συριγμό

Ο συριγμός αναφέρεται σε ένα υψίσυχνο σφύριγμα στην εισπνοή ή την εκπνοή.

Για να σταματήσετε το συριγμό, θα πρέπει να καθαρίσετε τους αεραγωγούς σας

  • Καθαρίστε την ατμόσφαιρα

Κρατήστε το περιβάλλον σας καθαρό. Απομακρύνετε τη σκόνη, απομακρύνετε το τρίχωμα από τα κατοικίδια, καθαρίστε ή αλλάξτε τα φίλτρα στα κλιματιστικά και βάλτε υποαλλεργικά, μην καπνίζετε και να φοράτε κασκόλ κατά τη διάρκεια του κρύου καιρού, γιατί ο ψυχρός αέρας μπορεί να προκαλέσει ή να επιδεινώσει το συριγμό. Αν η θερμοκρασία είναι αρκετά κρύα θα πρέπει να τυλίξτε ένα κασκόλ γύρω από τη μύτη και το στόμα σας πριν βγείτε. Το κασκόλ θα ζεστάνει τον αέρα πριν φτάσει στους αεραγωγούς σας και θα χρησιμεύσει ως ένα επιπλέον φίλτρο για να απομακρύνει τους αερομεταφερόμενους ιούς του αναπνευστικού κατά τους κρύους μήνες του χειμώνα.

  • Αποφύγετε τα δυνητικά αλλεργιογόνα και τα άλλα ερεθίσματα.

Εκθέτοντας τον εαυτό σας σε αλλεργιογόνα (τροφικά και περιβαλλοντικά αλλεργιογόνα) μπορεί να προκαλέσετε συριγμό. Τα τρόφιμα που παράγουν βλέννα μπορεί να κάνουν τον συριγμό σας χειρότερο. Τα τρόφιμα που παράγουν βλέννα είναι τα γαλακτοκομικά προϊόντα, οι μπανάνες και η ζάχαρη. Εάν έχετε δυσκολία στην αναγνώριση των αλλεργιογόνων που σας βλάπτουν κάντε τεστ αλλεργίας.

  • Κάντε εισπνοές ατμού.

Πάρτε έναν εφυγραντήρα. Η υγρασία μπορεί να ρευστοποιήσει τη βλέννα που φράζει τους αεραγωγούς σας. Βράστε 1 λίτρο νερό στο οποίο έχετε τοποθετήσει 10 σταγόνες αιθέριο έλαιο μέντας. Μόλις το νερό αρχίζει να εξατμίζεται, εισπνεύστε τον ατμό. Μην κρατάτε το πρόσωπό σας απευθείας στον ατμό, για να μην προκληθούν εγκαύματα.

  • Μείνετε μακριά από ισχυρές οσμές.

Οι ισχυρές οσμές μπορούν  να προκαλέσουν και να επιδεινώσουν το συριγμό. Οι χημικές οσμές από τα χημικά καθαριστικά και τα αρώματα και τα έντονα αρωματικά σαπούνια ή σαμπουάν, επιδεινώνουν την κατάσταση.

  • Αλλάξετε τη διατροφή σας. 

Διατηρήστε μια ισορροπημένη διατροφή. Με την υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή θα  βελτιώσετε την υγεία των πνευμόνων σας και θα έχετε λιγότερη δύσπνοια.

  • Παραμείνετε ενυδατωμένοι.

Πίνετε περισσότερο νερό από ό,τι συνήθως, αν έχετε συριγμό. Προσπαθήστε να πίνετε 12 ποτήρια νερό. Το πόσιμο νερό μπορεί να ρευστοποιήσει τις βλέννες σας  και είναι λιγότερο πιθανό να φράξουν τους αεραγωγούς σας και να προκαλέσουν συριγμό. Άλλα ενυδατικά υγρά, όπως το τσάι από βότανα και οι χυμοί  εσπεριδοειδών, μπορεί επίσης να σας βοηθήσουν, αλλά θα πρέπει να αποφύγετε τα υγρά που μπορούν να προκαλέσουν περισσότερη παραγωγή βλέννας, όπως το γάλα και τα γαλακτοκομικά ή τα υγρά που αφυδατώνουν, όπως ο πολύς καφές και το αλκοόλ.

  • Πιείτε κάτι ζεστό.

Τα ζεστά υγρά ενυδατώνουν το σώμα, χαλαρώνουν τους αεραγωγούς και ανακουφίζουν από την δύσπνοια, όταν αρχίζει ο συριγμός. Το τσάι από βότανα (τζίντζερ, χαμομήλι, ρίζα γλυκόριζας), προσθέτοντας 1 κουταλιά της σούπας (15 ml) μέλι στο τσάι σας μπορεί, επίσης, να απαλύνει τους αεραγωγούς ενώ παράλληλα δρα ως ήπιος αντισηπτικός παράγοντας. Η ζεστή σούπα, από ζωμό είναι μια άλλη καλή επιλογή. Σε ελεγχόμενες ποσότητες, ο καφές μπορεί επίσης να προσφέρει κάποιο όφελος. Η καφεΐνη δρα διαστέλλοντας τους αεραγωγούς, και γίνεται η αναπνοή ευκολότερη και λύνεται ο συριγμός σας. Δεδομένου ότι η καφεΐνη αφυδατώνει επίσης, δεν πρέπει να πίνετε περισσότερο από τρία φλιτζάνια ημερησίως.

  • Πάρτε κάψουλες ιχθυελαίων.

Ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα μπορεί να ενισχύσουν τους πνεύμονές σας σε μακροπρόθεσμη βάση. Οι κάψουλες ιχθυελαίου βοηθούν, αλλά μπορείτε επίσης να αυξήσετε την  κατανάλωση ψαριών, όπως ο σολομός, το σκουμπρί, και οι σαρδέλες.

  • Καταναλώστε πικάντικα τρόφιμα.

Τα πικάντικα τρόφιμα που περιέχουν πιπέρι καγιέν μπορεί να σταματήσουν το συριγμό. Το πιπέρι καγιέν βοηθάει να ρευστοποιηθούν και να αποβληθούν οι βλέννες από το σώμα.

  • Ηρεμήστε.

Όταν αντιμετωπίζετε αναπνευστικές δυσκολίες, όπως συριγμό, οι πνεύμονες και ο λαιμός σας μπορεί να ασφυκτιούν. Χαλαρώνοντας το μυαλό και το σώμα σας μπορεί να διευκολύνετε αυτή την ένταση και να αρχίσετε να αναπνέετε καλύτερα και πάλι. Ο διαλογισμός, η προσευχή, η απαλή μουσική, ή  ένα ζεστό μπάνιο μπορούν να κάνουν θαύματα. Αποφύγετε δραστηριότητες, όπως το κάπνισμα ή το αλκοόλ, που μπορεί να ηρεμούν προσωρινά το μυαλό, αλλά διεγείρουν το σώμα, κι έτσι κάνουν το συριγμό σας χειρότερο.

  • Ξεμπλοκάρετε τη μύτη σας.

Η ρινική αναπνοή φιλτράρει περισσότερα αλλεργιογόνα από το περιβάλλον, και η αναπνοή από τη μύτη  μπορεί τελικά να μειώσει το συριγμό και τις συναφείς αναπνευστικές δυσκολίες. Πριν αρχίσετε να αναπνέετε από τη μύτη σας, όμως, θα πρέπει να την ξεμπλοκάρετε. Ηρεμήστε, όσο το δυνατόν περισσότερο και πάρτε μικρές ανάσες (εισπνοές και εκπνοές) από τη μύτη. Εάν δεν μπορείτε να αναπνέετε από τη μύτη σας, αναπνέετε από τη γωνία του στόματός σας. Άσκηση αναπνοής που βοηθάει στο συριγμό: Κρατείστε τη μύτη σας με τα δάχτυλά σας, κλείστε το στόμα σας και κρατήστε την αναπνοή σας, κουνήστε απαλά το κεφάλι σας προς τα πάνω και προς τα κάτω, ενώ κρατάτε την αναπνοή σας, και συνεχίστε μέχρι να νιώσετε έντονη την ανάγκη να πάρετε εισπνοή. Όταν εισπνεύσετε, αφήστε τη μύτη σας, αλλά κρατήστε το στόμα σας κλειστό. Αναπνεύστε απαλά από τη μύτη σας, με εισπνοή και εκπνοή, και ηρεμήστε όσο το συντομότερο δυνατό. Μετά από δύο λεπτά, μπορείτε να επαναλάβετε την άσκηση και πάλι, αν η μύτη σας εξακολουθεί να είναι βουλωμένη.

  • Ζεστάνετε το στήθος σας και το πάνω μέρος της πλάτης σας.

Ο συριγμός συνδέεται με τα τεταμένα νεύρα και με τον σπασμό στους μυς στο στήθος κι έτσι η αύξηση της θερμοκρασίας σε αυτήν την περιοχή του σώματός σας μπορεί να σας βοηθήσει να χαλαρώσετε και να μειωθούν οι αναπνευστικές δυσκολίες. Κρατήστε μια ζεστή πετσέτα στο στήθος σας, στο πάνω μέρος της πλάτης, τους ώμους, και το λαιμό για 10 λεπτά περίπου. Επαναλάβετε κάθε 30 λεπτά για όσο χρονικό διάστημα τα συμπτώματα επιμένουν.

  • Εκπαιδεύσετε τον εαυτό σας να αναπνέει αργά.

Ο συριγμός μπορεί να προκληθεί ή να επιδεινωθεί από υπεραερισμό. Εάν μάθετε να επιβραδύνετε την αναπνοή σας μπορεί να αποτρέψετε τον υπεραερισμό και μπορεί να μειώσετε το συριγμό. Αφιερώστε λίγα λεπτά για να επικεντρωθείτε στην αναπνοή σας. Για 13 έως 16 δευτερόλεπτα κάντε μια πλήρη αναπνοή (εισπνέετε και εκπνέετε). Αναπνεύστε από τη μύτη σας, γιατί η αναπνοή από το στόμα  μπορεί να ενθαρρύνει την ταχεία αναπνοή. Οι αναπνευστικές ασκήσεις συμβάλουν στη βελτίωση της ικανότητας των πνευμόνων. Δεν μπορεί να σταματήσουν τον  συριγμό σας αμέσως, αλλά με την πάροδο του χρόνου, η γενική υγεία των πνευμόνων σας θα βελτιωθεί και θα έχετε λιγότερα επεισόδια συριγμού.

  • Κάντε γιόγκα ή μάθημα διαλογισμού.

Βοηθούν στη σωστή αναπνοή, και γίνονται διάφορες ασκήσεις για  τη βελτίωση της αντοχής των πνευμόνων σας. Το τραγούδι, επίσης, μπορεί, επίσης, να βοηθήσει τους πνεύμονες σας,

  • Κάντε άσκηση.

Ενισχύστε τους πνεύμονές σας με την άσκηση. Η καρδιαγγειακή άσκηση, σε γενικές γραμμές, μπορεί να βελτιώσει τη γενική υγεία του σώματός σας και να ενισχύσει την ικανότητα των πνευμόνων σας με την πάροδο του χρόνου. Ξεκινήστε με ήπιες μορφές άσκησης. Για παράδειγμα, μπορεί να ξεκινήσετε με 30 λεπτά γρήγορο περπάτημα κάθε μέρα. Μετά από αρκετές εβδομάδες, μπορείτε να κάνετε τζόγκινγκ. Η πάρα πολύ έντονη άσκηση μπορεί να προκαλέσει σοβαρό συριγμό αν πνεύμονές σας αν δεν είναι προετοιμασμένοι για αυτό.

  • Κάντε εξετάσεις.

Πρέπει να κάνετε εξετάσεις αίματος και ακτινογραφία θώρακος, να μετρήσετε το οξυγόνο στο αίμα σας και να γίνει ακρόαση των πνευμόνων σας με το στηθοσκόπιο. Οι καταστάσεις που, συνήθως, προκαλούν συριγμό είναι το άσθμα, οι αλλεργίες, η βρογχίτιδα, άλλες αναπνευστικές λοιμώξεις, και οι διαταραχές άγχους.

-Ο συριγμός που προκαλείται από το άσθμα μπορεί να αντιμετωπιστεί με εισπνεόμενα βρογχοδιασταλτικά, εισπνεόμενα κορτικοστεροειδή, μακράς διαρκείας βρογχοδιασταλτικα-κορτικοστεροειδή και  με χάπια ελέγχου του άσθματος.

-Ο συριγμός που προκαλείται από αλλεργίες μπορεί να προληφθεί με την αποφυγή των αλλεργιογόνων και με μη κατασταλτικά αντιισταμινικα χάπια.

-Ο συριγμός από βρογχίτιδα αντιμετωπίζεται με βρογχοδιασταλτικα και σε βακτηριακή λοίμωξη με αντιβιοτικά.

-Οι ασθενείς των οποίων ο συριγμός πηγάζει από μια αγχώδη διαταραχή θα πρέπει να πάρουν θεραπεία για το άγχος τους. Αυτή η θεραπεία μπορεί να είναι φάρμακα, ψυχολογική θεραπεία, ή και τα δύο

-Σε επείγουσες περιπτώσεις μπορεί να απαιτηθεί επινεφρίνη (αδρεναλίνη χορηγείται στους πάσχοντες από βρογχικό άσθμα για τη διαστολή των αεραγωγών των πνευμόνων-βρογχοδιασταλτικό) γεγονός που καθιστά την αναπνοή τους ευκολότερη), οξυγόνο, κορτικοστεροειδή, θεραπείες με νεφελοποιητή, ή θεραπεία με μηχανικό αναπνευστήρα.

Διαβάστε, επίσης,

Διατροφή για όσους έχουν χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια

Ο ασθενής με δύσπνοια στα επείγοντα

Ασκήσεις αναπνοής για την ανακούφιση του άσθματος και της δύσπνοιας

Τι πρέπει να προσέχουν όσοι έχουν ΧΑΠ

Οι βλάβες που προκαλεί το κάπνισμα στο αναπνευστικό

Τι είναι ο συριγμός

Σημάδια κρίσης άσθματος

Με κομμένη την ανάσα

Χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια

Επιγλωττίτιδα

Άσθμα μετά την άσκηση

www.emedi.gr

Διαβάστηκε 1503 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Πέμπτη, 25 Φεβρουαρίου 2016 08:57
Σαββούλα Μάλλιου Κριαρά

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd