Τετάρτη, 26 Μαρτίου 2014 10:25

Πόσο λίπος πρέπει να έχετε;

Γράφτηκε από την
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(1 Ψήφος)

Ποιο είναι το φυσιολογικό ποσοστό λίπους που πρέπει να έχετε;

Γράφει ο

Βασίλης Παπασπύρος

Το ποσοστό λίπους εξαρτάται από το φύλο (οι γυναίκες έχουν περισσότερο λίπος από τους άντρες), την ηλικία (αύξηση του συνολικού σωματικού λίπους με την ηλικία), την κατάσταση της υγείας του κάθε ατόμου, την κληρονομικότητα και τη μέθοδο με την οποία γίνεται η μέτρηση σωματικού λίπους. Επίσης τα επιθυμητά ποσοστά λίπους στους αθλητές είναι μικρότερα από το γενικότερο πληθυσμό, 5-12% περίπου για τους άντρες και 10-16% περίπου για τις γυναίκες, αλλά μπορεί να διαφέρουν και ανάλογα με το είδος του αθλήματος.

Πολλές μελέτες έχουν δείξει σημαντική συσχέτιση ανάμεσα στην επίδοση του αθλητή και το Ποσοστό Σωματικού Λίπους. Όσο υψηλότερο ποσοστό σωματικού λίπους υπάρχει, τόσο φτωχότερη είναι η επίδοση του αθλητή στα περισσότερα αθλήματα ειδικότερα σε εκείνα που απαιτούν μεταφορά στο χώρο.

Ο μέσος άνδρας έχει περίπου 15% ολικό λίπος εκ των όποιων το 10-12% είναι αποταμιευτικό λίπος και το υπόλοιπο 3-5% είναι δομικό, ενώ μια μέση γυναίκα έχει ολικό λίπος 20-26%, ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών που έχει κάνει, εκ των όποιων το 8-12% είναι το δομικό λίπος.

Ωστόσο για τις περισσότερες γυναίκες (με εξαίρεση την εγκυμοσύνη) το λίπος, μάλλον, παρά η μυϊκή μάζα είναι που επηρεάζει περισσότερο το σωματικό βάρος. Μεταξύ της ηλικίας 30 - 60 το ποσοστό λίπους σε αγύμναστες γυναίκες αυξάνει σταθερά με μέσο όρο αύξησης 1,5 - 2% ανά δεκαετία.

ΕΠΙΘΥΜΗΤΑ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΑ ΠΟΣΟΣΤΑ ΛΙΠΟΥΣ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΦΥΛΟ ΚΑΙ ΗΛΙΚΙΑ

 

Ποσοστό μεγαλύτερο του 25% στους άνδρες και 35% για τις γυναίκες αυξάνει τον κίνδυνο για πλήθος νοσημάτων, όπως καρδιαγγειακά, διαβήτης, ορισμένες μορφές καρκίνου κ.α.

Όμως και ποσοστό λίπους μικρότερο του 5% για τους άντρες και μικρότερο του 10% για τις γυναίκες αυξάνει επίσης τους κίνδυνους για την υγεία καθώς ο ανθρώπινος οργανισμός περιέχει μια απαραίτητη ποσότητα σωματικού λίπους, το οποίο είναι απαραίτητο για την διατήρηση της θερμοκρασίας του σώματος, την παραγωγή ενέργειας, την παραγωγή σημαντικών ορμονών, την απορρόφηση και μεταφορά των λιποδιαλυτών βιταμινών A, D, E και K, τον μεταβολισμό του σακχάρου και την παραγωγή της λιποπρωτεινικής λιπάσης (απαραίτητο ένζυμο για τον μεταβολισμό του λίπους). Δεν θα πρέπει λοιπόν κάποιος να είναι υπερβολικός στην απώλεια λίπους. Δεν μπορούμε να μην έχουμε καθόλου λίπος στον οργανισμός μας.

Ιδανικό Ποσοστό Σωματικού Λίπους Αθλητών 

Η αυξημένη άλιπη σωματική μάζα οδηγεί σε βελτίωση της απόδοσης του αθλητή, ιδιαίτερα σε αθλήματα που απαιτούν μυϊκή δύναμη, ισχύ και αντοχή.
Γενικά οι αθλητές με μεγαλύτερα ποσοστό άλιπης σωματικής μάζας αποδίδουν καλύτερα. Εξαιρέσεις αποτελούν αθλήματα, όπως το Αμερικάνικο Ποδόσφαιρο, αρσιβαρίστες μεγάλων κατηγοριών, παλαιστές μεγάλων κατηγοριών και κολυμβητές. 
Όταν κρίνουμε ποιο Ποσοστό Σωματικού Λίπους είναι καταλληλότερο για ένα άθλημα, πρέπει να ληφθέν υπ’ όψιν οι ατομικές διαφορές από αθλητή σε αθλητή. 
Οι Wilmore και Costil έφτιαξαν τον παραπάνω πινάκα, βασισμένοι σε περισσότερες από 100 μελέτες, για να καθορίσουν συγκεκριμένα ποσοστά σωματικού λίπους στις γυναίκες και στους άνδρες σε πολλά αθλήματα. Τα ποσοστά αυτά μπορούν να χρησιμοποιηθούν από αθλητές και προπονητές σαν κατευθυντήριες γραμμές.
Είναι ένα εργαλείο για να καθορίσουν τα κατάλληλα επίπεδα σωματικής σύστασης των ιδίων αλλά και των αθλητών τους.
Τελικά τους ανθρώπους που θέλουν να χάσουν βάρος, τους ασκούμενους, αλλά και γενικότερα τους αθλητές θα πρέπει να τους απασχολεί κύρια το ποσοστό της άλιπης μάζας και όχι το σωματικό τους βάρος. Η μεγιστοποίηση της άλιπης μάζας είναι επιθυμητή και ειδικότερα από τους αθλητές που εμπλέκονται σε δραστηριότητες οι οποίες απαιτούν δύναμη, ισχύ και μυϊκή αντοχή. Η ελαχιστοποίηση της λιπώδους μάζας όπως αυτή μετράται με το Ποσοστό Σωματικού Λίπους είναι γενικά ωφέλιμη ειδικότερα για τους αθλητές, αφού αυξάνεται η απόδοση τους.

Διαβάστε, επίσης,

Πώς οι αθλητές μπορούν να χάσουν βάρος

Δίαιτα γρήγορης απώλειας βάρους σε αθλητές

Οι καλύτερες βιταμίνες για τους αθλητές

Αθλητική εκπαίδευση σε μεγάλο υψόμετρο

Δίαιτα για αύξηση των επιδόσεων στους αθλητές

Υπολογίστε τις ημερήσιες θερμιδικές σας ανάγκες

Διατροφή μετά την άθληση

Οι αιτίες απώλειας βάρους

Ποια βιταμίνη αυξάνει την αντοχή στην άσκηση;

Έλεγχος της αθλητικής απόδοσης

Το τεστ της μέσης

Διαλύστε το λίπος στο σώμα σας με βιταμίνες

Κάψτε το λίπος σας τρώγοντας

www.emedi.gr

Διαβάστηκε 1448 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Κυριακή, 04 Δεκεμβρίου 2016 12:40
Σαββούλα Μάλλιου Κριαρά

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
DMC Firewall is a Joomla Security extension!